carlijn-naar-malawi.reismee.nl

De 5e/6e week in Malawi

Maandag 29 mei

Vandaag kon ik iets langer slapen dan normaal. Mandy komt ook werken op Adziwa en zij wordt vandaag geïntroduceerd door Maartje, die ons om half 9 kwam ophalen. Ik ben vandaag van plan om met de kinderen de vormen te oefenen. Ik had er een paar op het bord getekend en de makkelijkste kennen ze allemaal al! Met de oudere kinderen ging ik oefenen om ze ook te tekenen. Wanneer ze er een goed hadden getekend, vinkte ik dat af en daar werden ze helemaal blij van!

In de vroege middag hebben Mandy en ik geholpen in de moestuin om sla te snijden voor de lunch vanmiddag. Daarna hebben we geholpen met koken, handjes van de kindjes wassen en eten uitdelen. Nadat iedereen gegeten had heb ik geveegd en daarna weer de kinderen omgekleed.

Om ongeveer 15:15 lopen Mandy en ik weer naar de plaats waar een busje langskomt. Zo'n anderhalf uur later zijn we thuis. Lekker gegeten en niet veel later naar bed gegaan.

Dinsdag 30 mei

Deze week is vandaag de sportdag. Om half 8 lopen we weg van huis en verderop staan Roos en haar oom en moeder, die hier op bezoek zijn, ons op te wachten. We gaan met z'n allen eerst een uurtje naar Adziwa en daarna richting Lilongwe Youth Organisation. Op Adziwa nog even lesgegeven in de vormen (ook wat moeilijkere deze keer), liedjes gezongen en daarna maakten we ons op voor de sportdag.

Na een introductie voor de moeder en oom van Roos op Lilongwe Youth Organisation, liepen we naar het sportveld. In een grote kring de warming-up gedaan en daarna de groep in drieën gesplitst. De spellen die op het programma staan zijn: trefbal, estafette en spijkerpoepen! Ik ging trefbal coördineren en omdat ze dit al vaker hebben gedaan gaat het al best wel goed. Uiteindelijk hebben Michael (leraar) en ik zelf ook meegedaan. De kinderen en leraren (en ik) zijn heel fanatiek dus dat is superleuk.

De sportdag duurt niet zo lang, meestal tot een uur of 1 dus we hebben nog een lekkere lange middag! Die heb ik besteed door te relaxen in de zon. Vanavond gaan we uit eten want het is dinsdag! We gaan naar Bombay's (Indisch eten) en het smaakte weer goed!

Woensdag 31 mei

Vandaag een normale werkdag met niet heel veel bijzonderheden (kan ook zijn dat ik die vergeten ben want ik schrijf dit op 07-06-2017). Weer lesgegeven in de vormen, ze herhalen het elke dag en dan een week lang. Met de kindjes gespeeld en weer geholpen met koken etc. Ook weer ukelele gespeeld trouwens, wat weer een succes was! Vandaag heb ik ook voor het eerst foto's met de kids gemaakt en dat vinden ze heel interessant. Om 15:00 ongeveer naar huis. Ik had een beetje een baaldag vandaag, het geschreeuw en de cjaos werd me een beetje te veel en de huismoeders die zich niet met je bemoeien was ik ook een beetje (de derde beetje al in deze zin, nu vierde) zat. Nog even boodschappen gedaan op de Fruit Market en bij de Chipiku en toen op naar huis. Morgen weer een nieuwe dag.

Donderdag 1 juni

Vandaag moet ik het zonder Mandy doen want die is samen met Esther op safari in Zambia (tot zondag jeuj! Nee grapje, we gaan jullie missen). Vanochtend geholpen met de les en even later was het 'time for a wiwi'. Sinds een maand staat er een toiletgebouwtje (geen echte wc's hoor, gaten) die opgezet is door Doinggoood, maar de kinderen zijn het nog niet helemaal gewend dus doen vaak hun 'wiwi' nog gewoon op de grond. Aan mij de taak ze naar het toiletgebouw te sturen. Na de wiwi-pauze tasjes uitgepakt en de snacks voor de kindjes eruit gehaald. Op Adziwa zitten ook een paar kinderen met een handicap waardoor ze bijvoorbeeld niet goed kunnen lopen. Vandaag kwam de fysiotherapeut om oefeningen met Mada (meisje van Adziwa) en andere kinderen met een handicap te doen. Samen hebben we geoefend om te springen en om een grote bal in een cirkel weg te duwen. Mada deed het heel goed! 'S middags weer hetzelfde ritueel als altijd en om 15:30 ongeveer naar huis gegaan.

'S avonds nog even de was gedaan en toen was het alweer snel time to sleep (want het zijn best lange, intensieve dagen hier).

Vrijdag 2 juni

Vandaag was het weer een gewoonlijke werkdag maar wel de laatste van de week! Ik verheug me altijd op het weekend, maar eerst vandaag nog even knallen! Vanochtend lesgegeven in de vormen (het wordt een beetje eentonig), maar deze keer aan de echt jonge kindjes en met een huismoeder die geen engels spreekt dus dat was meer een uitdaging. Toch ging het verbazingwekkend oké. Ik heb vandaag met de kids gezongen en boekjes gelezen. Ook heb ik geprobeerd te lummelen (een spel waarbij je de bal moet overgooien en de lummel hem te pakken probeert te krijgen). Twee keer de bal overgegooid en daarna was het chaos en liep de huismoeder weg. Echt spelactiviteiten gaan nog niet volgens plan.

Verder alle 'huishoudelijke' taken gedaan en om kwart over 3 ongeveer weer terug naar town en naar de Fruit Market want Diana heeft weer een mooi (en groot) lijstje voor me opgesteld. Daarna nog naar de Chipiku om cornflakes (die gaan hard hier) te halen. Met ontzettend veel en zware boodschappen toch nog de minibus in-, en met hulp, uitgekomen. Mijn plan was om een fietstaxi naar de boom dichtbij huis te nemen want ik weet niet of mijn armen het 20 minuten volhouden. Ik zie een man met een achterop de bagagedrager een kussentje staan dus vraag hem om me naar de boom te brengen. Hij begrijpt niet helemaal wat ik bedoel en ik begrijp hem niet maar net voordat ik bij hem achterop de fiets wil gaan zitten kom ik erachter dat het helemaal geen fietstaxi is. Dat wordt dus lopend want een andere taxi is niet te bekennen... En dan hoor ik opeens een man zeggen dat ik geroepen wordt en daar zijn ze dan... mijn verlossers Karlien en Diana. In een echte Afrikaanse stijl (op ons hoofd dus) de boodschappen meegekregen naar huis.

'S avonds is de stroom weer eens (derde keer deze week) uitgevallen was het dus een koude douche. Ook hebben we vanavond weer Bao gespeeld, maar ik moet mijn tactiek nodig aanpassen want het heeft nog niet zijn vruchten afgeworpen.

Zaterdag 3 juni

Weekend! Vandaag zijn Diana en ik alleen want Amber en Karlien gaan de Nkhoma Mountain beklimmen. Het plan is om naar de souveniersmarkt te gaan en daarna te zwemmen. Onderweg nog even een ijsje gegeten en bij Cappucino's een Red Velvet Cake gehad. Het was niet de gezondse middag maar ik heb het geprobeerd te compenseren door 50 baantjes te zwemmen! Na een leuke en relaxte dag weer terug naar huis gegaan.

Eenmaal thuis aangekomen duurde het niet lang tot de nieuwe vrijwilliger, Astrid (een Noor!), aan kwam. Daar hebben we 's avonds kennis mee gemaakt en (volgens mij) hebben we nog bao gespeeld.

Zondag 4 juni

Vandaag is het plan om naar de kerk te gaan. De weg erheen was anders dan anders. Geen van ons wist precies waar de kerk was, dus splitsen voor de minibusjes was geen goede optie. Maar alle busjes zaten (bijna) vol en we waren al aan de late kant. Uiteindelijk stopte er een bus volgeladen met bloempotten. Hij stelde voor om de bloempotten op deze plaats te droppen en ons naar de kerk te brengen, wel tegen een wat duurdere prijs natuurlijk, maar we zijn akkoord gegaan. Na alle bloempotten te hebben uitgeladen en de chaffeur snel naar het tankstation rende om wat bezine te halen konden we vertrekken. Uiteindelijk ging het busje ook als echte minibus rijden want hij pikte overal mensen op. We zijn een beetje belazerd dus.

Aangekomen bij de kerk snel de stof die ik van Diana heb geleend als rok om mijn middel geknoopt (dat wordt van je verwacht in de kerk). Daarna konden we de kerk binnen gaan. Het is een dienst van 3 uur en er wordt heel mooi gezongen en soms gedanst door jong en oud. Omdat er ook een groot deel van de dienst door de priester in Chichewa wordt gepraat, begrijpen we er niet zo veel van en gaan we uiteindelijk iets eerder weg. Vanmiddag gaan we zwemmen maar onderweg komen we nog langs een winkelcentrum waar een 'Magnificent Market' zou zijn. De markt bleek iets minder magnificent dan beloofd maar wel leuk om te zien. Hierna op naar het zwembad om weer te proberen een beetje bij te kleuren en natuurlijk af te koelen.

'S avonds kwamen Mandy en Esther weer terug en zijn we weer naar Four Seasons geweest en gegeten en gechilld met een relaxed muziekje op de achtergrond.

Maandag 5 juni

De start van de nieuwe week! Deze week oefenen de kinderen het alfabet. De groep is nu op leeftijd in drieën opgesplitst. Ik kreeg de groep met de jonge kinderen en heb ze geprobeerd de ABC-song te leren. Dit ging nog niet heel soepel dus moeten we vaker herhalen. Na de 10 o'clock break hebben de kindjes (en ikzelf) gekleurd, (want het is maandag en dat betekent kleurdag!). Vandaag staken ze er best veel tijd in en waren de meesten na 5 minuten nog bezig dus dat is een goed teken! Voor de rest was het niet een hele speciale dag. Net als anders met de kindjes gespeeld en met de huishoudelijke taken geholpen.

Thuis aangekomen geholpen met eten koken (macaronie met paprika, tomaat, uit, bacon en ei) en de avond niet te lang gemaakt.

Dinsdag 6 juni

Vanochtend hebben we eerst een jam-sessie met zang van Amber en ukelele sound van mij gehouden, wat superleuk was. Daarna weer richting Adziwa!

Daar heb ik weer met de kleinere kinderen het alfabet-lied geoefend en woorden met de letters met ze proberen te maken. Ik had vandaag ook mijn ukelele mee dus we hebben gezellig nog wat muziek gemaakt en de kindjes hebben gedanst. Voor de rest was het niet anders dan anders dus valt er niet meer zo veel te vertellen. Om 15:00 ongeveer vertrokken naar town, waar we Amber en Astrid tegenkomen. Samen nog wat boodschappen gedaan en nog even op de souveniermarkt geweest en daarna terug naar huis.

Het is weer dinsdag en dat betekent dat we uit eten gaan vanavond! Omdat het voor Karlien en Esther de laatste keer uit eten is mogen zij kiezen waar we heen gaan. Ze kozen voor Katmandoo, een Nepalees restaurant bij Four Seasons. Het was een gezellige avond en het eten (vooral het toetje, brownie met ijs) smaakte erg goed!

Woensdag 7 juni

Vandaag is een speciale dag want het is sportdag en mijn huisgenoten gaan met mij mee om te helpen op de sportdag en te kijken hoe Adziwa eruit ziet. Om half 8 vertrekken we en anderhalf uur later zijn we op Adziwa. Daar heb ik nog een halfuurtje samen met Diana lesgegeven aan de oudste kinderen en heb ik mijn huisgenoten nog even rondgeleid op het project.

Daarna was het tijd om naar Lilongwe Youth Organisation te gaan omdat de anderen daar nog een hele introductie krijgen. Deze keer gaan we niet alle klassen langs maar maar een paar. Daarna vertrekken we met z'n allen richting het sportveld. Hier doen we eerst de warming up. Iedereen staat in een grote cirkel en ik sta in het midden om de oefeningen voor te doen. Na de push-ups, sit-ups en rek- en strekoefeningen verdelen we de groep in drie. Diana en Esther bij tikkertje en lummeltje, Amber en Mandy bij trefbal, en Karlien en ik bij Chinees voetbal. Chinees voetbal is een spel waarbij je in een kring staat met je benen wijd, en je de bal door de benen van de ander moet slaan met je vuisten. Als de bal door jou benen gaat mag je nog maar met een hand slaan, als het nog een keer gebeurd moet je andersom staan en als die dan nog een keer door je benen komt ben je af. De kinderen en leraren hadden dit spel nog nooit gedaan maar waren heel enthousiast en vooral de leerlingen van de middelbare school erg fanatiek. Op een gegeven moment zouden we gaan doordraaien maar daar ging het mis. Door een miscommunicatie dacht iedereen dat de sportdag was afgelopen en gingen ze terug naar huis. Het was een korte, maar wel hele leuke sportdag.

Na de sportmiddag zijn we weer naar de stad gegaan en hebben we boodschappen gedaan en zijn we nog over de souveniersmarkt gelopen. Daarna nog wat gedronken bij Kiboko en daarna weer op naar huis. Vanavond hebben we pannenkoeken gegeten! Daarna heb ik een preek van Esther en Karlien gekregen omdat ik per ongeluk op facebook zat terwijl ik had gezegd dat ik met mijn blog bezig zou gaan. Ze hebben nog net niet mijn telefoon afgepakt maar het was a close call...

Op dit moment is het 22:20 en zit ik alleen in de woonkamer deze blog af te maken en is iedereen ondertussen al lang aan het slapen. Ik kan niet wachten tot deze blog online staat en ik ook m'n bed in kan.


Het einde is in zicht. Nog maar een weekje in Malawi en nog maar 3 echte werkdagen op Adziwa. Achteraf gaat het echt heel snel en ik merk dat ik steeds meer met mijn vertrek bezig ben. Maar goed, eerst nog even genieten van de laatste dagen!

Leuk dat jullie dit nog steeds lezen en tot gauuwww.

PS: sorry voor de vertraging, is niet echt een goeie reden voor.

Tionana,

Carlijn

Reacties

Reacties

Morice

Hoi Carlijn, weer een leuke blog. Maar ik kan me ook voorstellen dat het veel werk is!
Heel veel succes met je laatste week. Het zal ongetwijfeld wat met je doen.
Grt Morice Tionana!

Lidwien

Hey Carlijn.
Je bent er maar druk mee daar..., ik vind het knap wat je allemaal bedenkt voor de kids!
Gelukkig is er ook tijd om lekker te relaxen en gave dingen te doen en te zien.
Time flies...nog even en dan kom je al terug. Dat zal wel ff wennen zijn voor jou. Ik verheug me iig enorm op het weerzien!
Maak er nog een memorabele "eindsprint" van Carlijn en tionana vanuit good old (very wet...) Tubbergen xxx

Monique

Hoi Carlijn, wat gaat de tijd toch snel! Nog maar 1 weekje en dan alweer naar Tubbergen! Dat zal weer wennen zijn lijkt me. Volgens mij heb je het prima naar je zin daar en weet je zeker dat je later geen kleuterjuf wilt worden ????
Geniet nog van de laatste week!!! Alvast een goeie terugreis en hopelijk geen snurkende medepassagiers dit keer! Lieve groet uit Ootmarsum

Marlies

Dag Carlijn, weer helemaal leuk om te lezen waar je mee bezig bent.
Nog een paar dagen te gaan, geniet dus nog even van dit bijzondere avontuur.
Een goede terugreis en we zien je in Tubbig volgend weekend, groeten, Marlies

Elly

hoi Carlijn
Het was weer leuk om te lezen , Nog een paar mooie dagen , en dan een hele goede vlucht en welkom thuis , warme groet Elly

Sylvia

Hallo Carlijn,
Met veel plezier heb ik je verhalen en foto's gevolgd. Eerst even een moeilijke start maar nu helemaal gewend ben je al weer aan het nadenken over het naderende vertrek. Tjonge jonge wat zal jij een hoop te vertellen en te verwerken hebben zeg. Als een krachtiger persoon en met een enorme dosis aan ervaring zal jij straks thuiskomen. Geniet nog van je laatste week/weken, want je zult het straks zeker gaan missen. Lieve groet!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood