carlijn-naar-malawi.reismee.nl

De 3e week in Malawi

Vrijdag 12 mei

Vandaag word ik fit wakker en loop ik als vanouds om 07:30 weg van huis op weg naar Adziwa. Deze keer loopt Roos mee want ze gaat samen met me naar het project om te kijken hoe het gaat daar en om met de leiding te praten. Ik heb Roos en Maartje verteld dat er verwacht werd dat ik alleen lessen moest geven, en dat was niet de bedoeling. Hier is een vrijwilliger namelijk bedoeld als een helpende hand en niet als iemand die het gaat overnemen.

Om 09:00 zijn we aangekomen op het project en hebben we eerst met Stella gepraat. Ze reageerde begripvol en we hebben een planning met activiteiten gemaakt voor de weken die nog gaan komen om te proberen wat structuur te creëren. Ook ga ik de komende weken op donderdagmiddag samen met Roos een sportmiddag bij Lilongwe Youth Organisation organiseren. Lilongwe Youth Organisation is een basisschool/ middelbare school (ook een project van Doingoood) en ligt op 5 minuten lopen van Adziwa Care.

Ongeveer 2 uur later vertrok Roos weer. Ik ging samen met de kindjes naar het speeltuintje niet ver van het project af. Ze wilden natuurlijk allemaal op de hoge schommel en daar mocht ik ze op tillen. Er ontstond één grote chaos (verdrukkingen, kopstoten tegen de schommel) maar uiteindelijk hebben ze allemaal even geschommeld! Na alle kindjes op de schommel getild te hebben voelde ik me best wel zwak en ineens ook duizelig dus even een pauze genomen en wat gedronken. Toen het weer wat beter ging heb ik geholpen in de keuken met het snijden van de groenten en het maken van Nzima (traditioneel eten hier, meel met water). Ik voelde dat het echt niet goed met me ging, hoofdpijn en erg duizelig dus heb weer even een pauze genomen. Het werd niet echt beter dus ik ben om 13:00 naar huis gegaan. Daar smiddags op bed gelegen en wat proberen aan te sterken.

'S avonds ging het weer wat beter en heb ik geholpen met koken: een ovenschotel met champignon, ui en paprika. Er was ook een nieuwe vrijwilliger, Esther (een Friezin! (moest ik er van haar achter zetten)) aangekomen en daar hebben we 's avonds nog even kennis mee gemaakt.

Zaterdag 13 mei

Het is weekend! Dus iets langer in bed blijven liggen, niet te lang want is hier om 6 uur alweer licht en niet veel later wordt je wel een keer wakker. Vandaag hebben we een rustige dag, even boodschappen doen maar verder nog geen plannen. Esther heeft vanochtend de citytour en we hebben afgesproken haar na afloop in de stad te ontmoeten en samen boodschappen te doen. Na de huishoudelijke taken te hebben gedaan hebben we nog gelunched bij Kiboko. Daarna weer richting huis gegaan en nog even in de zon gezeten. Gekookt, gegeten, en afgewassen. 'S avonds verveelden we ons een beetje dus zijn we op zoek gegaan naar iets om te doen en vonden we Het Grote Safarispel. Na onze eigen versie ervan gemaakt te hebben was het echt een verrassend leuk spel, dit gaan we vaker doen!

Zondag 14 mei

Vanochtend heb ik besloten om bloed te laten prikken want ik heb nog steeds vlagen van duizeligheid en hoofdpijn. Esther gaat met me mee. We kwamen aan bij de ABC clinic (een ziekenhuis voor de wat rijkere klasse) en mochten plaatsnemen in de wachtkamer. Na een tijdje werd mijn naam (het leek er niet echt op want niemand hier kan mijn naam uitspreken) geroepen en mocht ik naar de nurse die eerst de vital signs (bloeddruk, temperatuur, gewicht) controleert. Zonder iets te zeggen kreeg ik een bloeddrukband om m'n arm, een termometer tegen m'n hoofd en werd er gewezen naar de weegschaal. Daarna werd ik weer naar de wachtkamer gewezen dus blijkbaar waren er geen slechte vital signs.

Na weer een tijdje wachten mocht ik naar de dokter waar ik uitgelegd heb wat er aan de hand was. Na 10 seconden uitleg had hij genoeg gehoord en werd ik doorverwezen naar de behandelkamer. Ik keek echt mijn ogen uit. Het gaat hier zo anders dan in Nederland. De behandelkamer was één grote kamer waar alle patiënten die behandeld moeten worden zich bevinden. Tussen de andere patiënten wordt je behandeld en iedereen kan meekijken. De kamer zelf ziet er ook erg onhygiënisch uit (bloed op de grond, pleister en gebruikte scharen en handschoenen op het aanrecht) dus ik besluit om goed op te letten of het bloedprikken zelf hygiënisch gebeurd. Gelukkig was dat wel het geval. De arts waste zijn handen op de goede manier en naalden werden uit de verpakking gehaald. Ook de plaats van prikken is hier anders, het gebeurt hier in de pols! Met de naald nog in mijn pols weer naar de wachtkamer gestuurd om vervolgens opgehaald te worden door de dokter. Hij zei dat everything fine was dus dat was een geruststelling! Ik werd weer naar de behandelkamer gestuurd waar ik moest wachten om de naald uit mijn pols te laten halen. Naast mij zat een vrouw met een baby met een hele verbrande arm. De arm was helemaal gaan ontsteken, het was heel schrijnend om te zien.

Nadat de naald eruit was gehaald zijn Esther en ik weer teruggelopen naar huis. Deze keer hebben we het helemaal gelopen (dus niet met de minibus), een wandelingetje van een uur ongeveer.

In de middag nog even gebeld met de familie en om 17:30 werden Esther en ik opgehaald om samen met Melanie naar de jazzavond bij Four Seasons te gaan. Daar op het gras een lekkere pizza gegeten en genoten van de muziek. David (een Malawiaan die er de vorige keer ook was) kwam ons vergezellen. Hij heeft me beloofd om me volgende week Bao (echt Afrikaans spel) te leren, ben benieuwd!

Maandag 15 mei

Vandaag is het (jaja, alweer) een public holiday, Kamuzu Day, en ben ik vrij. Vandaag wordt het leven en het werk van de eerste president van Malawi, Kamuzu Banda, gevierd. Ik heb helemaal geen plannen voor deze dag dus er valt niet heel veel te schrijven. Een groot deel van de dag Japanse puzzels gemaakt, muziek geluisterd en in de zon gezeten. 'S avonds hebben we weer Het Grote Safarispel gespeeld. Sommigen (ik zal geen namen noemen) van ons hebben geleerd waar onder andere Japan, Brazilië en Turkije liggen. Het was wederom een leuke avond!

Dinsdag 16 mei

Om 08:45 kwam ik aan bij Adziwa en begonnen Stella en ik met de les. De kinderen mochten buiten onderdelen (zoals takken, blaadjes, stenen) zoeken en meenemen en daarna mocht ik ze uitleggen wat dat in het Engels was. Stella vertaalde voor mij. Ook hebben we afgewisseld met aantallen stenen, de kleuren van bijvoorbeeld blaadjes benoemd en geleerd welke steen groter is dan de andere. Daarna hadden we een 10 o clock break en kwamen de kindjes bij me om hun snacks (vaak chips, is heel populair hier) en drinken uit hun tas te halen.

Na de break kwamen de kleurplaten tevoorschijn en gingen we kleuren! Alle 70 kinderen kregen een kleurplaat en een paar krijtjes en daar gingen ze al snel mee aan de slag. De ene was na een minuut klaar en anderen maakten er echt werk van en waren langer bezig. Het was een geslaagde activiteit!

Vandaag heb ik ook geholpen met koken (Nzima), eten uitdelen en de kindjes omkleden en toen was het al snel tijd om te gaan.

Het is weer dinsdag dus dat betekent dat we weer uit eten gaan, deze keer naar Mamma Mia's, een pizzeria. Het smaakte erg goed en was weer gezellig!

Woensdag 17 mei

Vandaag ga ik de kinderen de cijfers wat beter proberen aan te leren. Ik heb de cijfers 1-10 op het bord geschreven en een random getal aangewezen en de kinderen moesten mij vertellen welk getal dat was. Veel vinden dit erg moeilijk en verliezen de aandacht snel. Met de wat oudere kinderen lukt het beter en zij mochten zelf ook het getal aanwijzen dat ik had gezegd. Daarna heb ik individueel nog even met de oudsten geprobeerd de cijfers te schrijven.

Na de pauze stond er een spelletje op het programma. Ik had een ballon meegebracht en de bedoeling was dat de kinderen die zo lang mogelijk in de lucht proberen te houden. Ik zou de tijd opnemen. Dit kon natuurlijk niet goed gaan want iedereen wil die ballon aanraken! Na een paar gevallen kindjes te hebben getroost leek het me beter om te stoppen. In de middag zoals vanouds meegeholpen met het eten maken, uitdelen, afwassen en de kids omkleden. Na het project nog even boodschappen op de Fruit Market en in de supermarkt gedaan.

Elke werkdag ben ik om 17:00 ongeveer thuis en dan duurt de avond kort (dus valt er niet heel veel te vertellen).

Donderdag 18 mei

Vandaag gaat Roos met me mee want om 10:30 ongeveer gaan we richting Lilongwe Youth Organisation om de sportdag te organiseren. 'S ochtends nog even met de kindjes de cijfers geoefend en daarna richting Youth Organisation. Daar kreeg ik eerst een rondleiding over de school en gingen we elke klas binnen om mede te delen dat ik er was. Als je binnen komt staan alle kinderen voor je op en beginnen ze aan het introductiepraatje: 'Good morning Madame, how are you?' 'I'm good and you?' 'We're also good thank you Madame, thank you very much.' Ook mocht ik me in elke klas introduceren en vertellen dat ik de komende weken ga meehelpen met de sportdag.

Na de introducties liepen we richting het 'veld' (zonder gras). Daar hebben we eerst in een grote kring de warming up gedaan (rek- en strekoefeningen) en daarna werd de groep opgesplitst in twee groepen. De ene ging trefbal doen en de andere estafette. Ik ging de estafettegroep begeleiden. We hadden vijf groepen van vier en in tweetallen moest een ballon naar de overkant worden gebracht, maar... de ballon mocht niet met de handen worden aangeraakt en de tweetallen mochten elkaar ook niet aanraken (de ballon moest dus bijv. tussen 2 buiken worden vervoerd). Bij de eerste groep ging het verbazingwekkend goed (toen hielp een leraar die goed orde kon houden), bij de tweede wat minder, maar de kinderen vonden het wel leuk en daar gaat het om!

Om 13:00 waren we ongeveer klaar. Maartje kwam ook een kijkje nemen bij de sportdag dus kon ik met haar meerijden (wat wel een uur scheelt!). Ik was dus lekker vroeg thuis. Daar nog even een wasje gedraaid (of eigenlijk niet gedraaid, maar met de hand) en toen kwam Melanie ons vergezellen want ze gaat morgen weg naar Senga Bay en zondag vertrekt ze weer naar Nederland. Samen hebben we gegeten. Worstjes in plaats van gehakt want ik kon de gehaktballen niet in de supermarkt vinden... Heb zelfs nog gevraagd naar 'meat balls' en toen ze het niet begrepen een foto laten zien maar ze hadden ze niet. Toen ik dit thuis vertelde schoten mijn huisgenoten in de lach want... je kunt ze natuurlijk ook rollen van gewoon gehakt :).

'S avonds hebben we gezellig bij elkaar gezeten en daarna afscheid van Melanie genomen.

Vrijdag 19 mei

Om 08:30 stapte ik uit de minibus 200 meter voor Adziwa en toen ik ernaartoe liep was er iets vreemds aan de hand. Normaal hoor je vanaf 100 meter het kabaal van de kindjes maar deze keer was het muisstil. Ook zag ik van een afstand helemaal niemand terwijl er altijd wel een kindje buiten staat of een paar op de tafels. Toen ik eenmaal bij het gebouw was lagen er een paar matrassen op de grond waarop de kinderen zaten en bijna geen geluid maakten. Ik vroeg waarom ze daar zaten en Chimemwe (huismoeder) zei dat ze te veel herrie maakten en op de tafels aan het springen waren. Dat doen ze trouwens heel vaak, geen idee waarom ze nu straf krijgen maar goed, tijd voor de les! Ik moest het deze keer alleen doen want Stella was er niet, Chimemwe zorgde er af en toe voor dat de kindjes hun aandacht erbij hielden. Vandaag heb ik met ze de delen van het lichaam geoefend en hebben we het bijpassende liedje 'hoofd, schouders, knie en teen' gedaan. Ik merkte dat ze de lichaamsdelen nog niet goed kennen dus dit ga ik vaker herhalen.

Na alle tasjes te hebben uitgepakt voor de 10 uur break zijn we naar het speeltuintje gegaan. Daarna geholpen met koken, eten uitdelen, afwassen en de kinderen omkleden. Daarna was het tijd om te gaan. Nog even langs de Fruit Market om wat groenten te halen (scheelt heel erg in de prijs dan als je het bij de supermarkt doet) en toen op naar huis.

Vanavond hebben we pasta gekookt en gegeten bij kaarslicht want de stroom was uitgevallen! Daarna hebben we met z'n vieren nog een film (Bridget Jones Baby) op de laptop gekeken. De film was zo spannend dat ik twee keer in slaap ben gevallen.

Zaterdag 20 mei

Vandaag gaan we naar de stoffenmarkt! Om 10:00 lopen we weg en gaan we richting town. De stoffenmarkt bevindt zich in het oude gebied van Lilongwe, old town, en heeft meteen een hele andere sfeer. Er is ook gezegd dat je hier beter niet alleen kunt lopen in verband met de veiligheid. Gelukkig waren we met z'n vieren. De stoffenmarkt bevindt zich tussen andere kraampjes met voedsel (gebakken sprinkhanen!) en andere dingen. Alles staat dicht op elkaar en er zijn superveel stoffen. Na lang zitten te twijfelen heb ik er uiteindelijk een paar gekocht. Maandag gaan Karlien, Esther en ik naar het Feeding Program (project van Doingoood) waar ik een broek van de stof ga laten maken.

Na de stofjesmarkt zijn we nog even over de souveniersmarkt gelopen en daarna hebben we geluched bij Kiboko en hebben we nog boodschappen gedaan. Ik kwam Mike weer tegen in de stad. Hij is degene die ons toen naar het de kopieershop heeft gebracht en van wie ik twee schilderijen heb gekocht. Hij had me beloofd een cadeautje te geven de volgende keer dat ie me zag. Vandaag zei hij dat hij er nog mee bezig is en dat het een unieke armband wordt, ben benieuwd! Na de boodschappen nog een ijsje (ja, dat hebben ze hier ook!) gegeten en daarna op naar huis gegaan.

'S avonds nog een kakkerlak (de 2e!) gevangen die in de servieskast zat en nog samen even gechilld.

Zondag 21 mei

Voor vandaag hadden we op de planning staan om te gaan lunchen en daarna te zwemmen bij Hotel Crossroads, maar het zou vanmiddag bewolkt worden dus hebben we besloten om vroeger weg te gaan en lunch mee te nemen. Aan het zwembad voelt het echt als vakantie. Je voelt je wel heel erg bekeken met bikini aan (dat zijn ze hier niet gewend en wij waren de enige) en er werden ook heel subtiel stiekem foto's van ons gemaakt, maar goed het mag daar wel en het is de enige kans om een beetje bruin te worden. Rood werd het in mijn geval, factor 20 bleek te weinig te zijn. Om half 4 ongeveer weggegaan (want bewolkt werd het niet) en om half 6 zouden we worden opgehaald voor de Jazzavond bij Four Seasons. Daar zijn we net van weergekomen en het was wederom een leuke avond! David was het spel Bao 'vergeten' dus dat heb ik (nog) niet geleerd. Morgen weer naar het project en eens kijken of de kids nog weten wat een leaf en een stone is!


Dit was mijn blog weer voor deze week, een wat mindere blog dan twee hiervoor voor mijn gevoel maar ik hoop dat jullie alsnog met plezier hebben gelezen! Dankjulliewel voor alle leuke en lieve reacties op de vorige blogs!

Geniet van de zon in Nederland (jullie worden nog bruiner dan ik) en hou jullie goed!

Tionana,

Carlijn

Reacties

Reacties

Lidwien

Hey Carlijn!
Fijn dat je je nu weer goed voelt!
Super benieuwd naar de handmade bracelet en de broek! Haha!
Laat je niet kisten door de kids en mocht je nog ballonnen nodig hebben....ik wil ze wel ff brengen...!
Succes met de gehaktballen....hahaha!

Monique

He Carlijn, blj dat je door de Afrikaanse arts gezond bent verklaard????
Weer leuk om je blog te lezen! Veel plezier nog! Wat gaat het snel!!
Lieve groet Monique

Elly

Hai Carlijn , Ik vind dat je het allemaal prachtig weer geeft, Fijn dat je weer gezond voelt, We volgen je op de voet . Knuffel groetjes uit het Twenteland dag dag

Marlies

Heel leuk, Carlijn, om een inkijkje te krijgen van jouw leven daar. Fijn ook dat je het gezellig hebt met de andere meisjes. En prettig dat er meer structuur is in je bezigheden met de kinderen, wat goed voelt voor jou. Geniet ervan!

Morice

Hoi Carlijn,

Jij mag het dan een mindere blog vinden, ik vindt het geweldig om te lezen! Wat je allemaal meemaakt zeg! Het zijn ervaringen waar je je leven lang wat aan hebt. Misschien voelt het nu nog niet zo, maar wat een verrijking.

Osemphana chitsekere!!

Grt Morice

Cyril

Hoi Carlijn,
Gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder! Ik ben net ff wezen koffie drinken en wat vond ze het een verrassing, de bloemen die ze van je heeft gekregen. Tof van je! Mooi om je blogs te lezen en ze zijn zeker niet saai hoor. Precies op de helft vandaag zei je vader dus geniet nog even van je tijd daar. Ik zie uit naar de volgende blog. Heel veel groeten!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood